Jaką domenę wybrać?

609312_71544353

Przy wyborze adresu naszej strony warto pamiętać o doborze odpowiedniej domeny- takiej, która będzie prosta i którą łatwo będzie można zapamiętać. Jaką więc wybrać najlepiej? Oto kilka prostych zasad, które z pewnością pomogą Ci w podjęciu decyzji:

1.  Nazwa firmy=domena strony

To proste-wybierz dla swojej strony domenę o takiej samej nazwie jak Twoja firma. Dlaczego? Chociażby dlatego, że łatwo będzie ją zapamiętać. Im klient będzie miał mniej do zapamiętania, tym szybciej trafi na Twoją stronę. Jeśli zaś nie wybierzesz takiej domeny, będziesz promował konkurencję o takiej samej nazwie.

2.  Nigdy nie korzystaj z subdomen

W ten sposób nie  zbudujesz silnej marki, a dodatkowo będziesz uzależniony od tego, który posiada tą subdomenę. Nie decyduj się na to szczególnie wtedy, kiedy subdomena nijak nie kojarzy się z nazwą Twojej firmy-takie połączenia nie są rozpoznawalne. Pamiętaj-im krócej, tym lepiej!

3. Korzystaj z końcówek typowych dla kraju, w którym działasz

Wielu użytkowników internetu wpisuje adres w sposób www.twojanazwa.pl mając nadzieję, że pod tym adresem odnajdzie właśnie Twoją firmę. Jeżeli działasz w kilku krajach warto zarejestrować domeny twojanazwa.pl i twojanazwa.com. Jeżeli działasz głównie w Polsce warto przekierować domenę .com na .pl.

4. Nie używaj słów kluczowych

Pomimo wszechobecnego przekonania, że warto używać słów związanych z Twoją branżą, odradzamy takie rozwiązanie. Dlaczego? Otóż własną markę trzeba promować własną nazwą. Daje nam ona unikalność-co wyróżnia nas spośród innych firm, a także z pewnością domena ta będzie wolna.

5. Nie używaj polskich znaków

Choć wprowadzono możliwość używania polskich znaków, nie jest to jednak wciąż zbyt popularne, dlatego warto jednak wybrać tzw. domenę nonIDN (bez polskich znaków). Jeśli istnieje taka możliwość można przekierować domenę IDN (z polskimi znakami) na nonIDN.

6. Im krócej, tym lepiej

Tak jak już wyżej wspominaliśmy-im krótsza nazwa tym łatwiej ją zapamiętać. Nie jest to jednak zbyt ważny czynnik. Nie skracaj domeny na siłę, jeśli się z niczym nie kojarzy.

7. Pozbądź się myślników

Po pierwsze-w rozmowie telefonicznej ciężko przekazać taki adres strony, po drugie jest dłuższa od tej samej domeny bez myślników, przez co trudniej ją zapamiętać.

8. Wyeliminuj cyfry

Przez to domena staje się nieczytelna i niejednoznaczna.

9. Domena musi brzmieć jednoznacznie

Unikaj wyrazów trudnych w zrozumieniu przy dyktowaniu ich drugiej osobie. Musisz zminimalizować  możliwość pomyłki-jeżeli jakiś wyraz brzmi podobnie i ktoś nie wie, co ma wpisać, lepiej się go pozbądź.

10. Dopasuj język do Twoich odbiorców

Określ grupę wiekową, do której kierujesz swoje działania i pamiętaj o tym przy doborze słów. Nazwa musi trafiać do odpowiednich osób i dobrze im się kojarzyć.

11. Stosuj rymy i aliteracje

Użycie rymu i aliteracji to doskonały pomysł na wypromowanie swojej marki. Nikt nie ma problemów z zapamiętaniem takich słów jak np. „Step by step” lub „pieluszka dla maluszka”.

12. Sprawdź znaczenie domeny w innym języku i slangu

Twoja firma musi się zawsze dobrze kojarzyć, dlatego nie warto już na wstępie narobić sobie wstydu źle dobranymi słowami. Może być śmiesznie ale bez zbytniego sarkazmu. Nie zawsze warto rezygnować z naszego rodzimego języka.

13. Upewnij się, że nazwa nie jest zastrzeżona

Jeśli domena spełnia przesłanki Prawa Własności Przemysłowej można ją uznać za znak towarowy. Znajduje się ona wówczas pod ochroną prawną.