Koszt wykonania strony internetowej – cennik

Zapewne każdemu z nas rzuciła się w oczy ogromna różnorodność ofert tworzenia stron internetowych. Skąd wynikają te różnice? Jak to jest, że jedna osoba oferuje wykonanie całej strony za 30zł. a w innej firmie oferują nam taką usługę za 2000zł.?

Najważniejszymi czynnikami mającymi wpływ na ostateczną cenę są:

  • funkcjonalność strony
  • profesjonalizm wykonania
  • dodatkowe nakłady oraz czas wykonania

Funkcjonalność

Najważniejszą sprawą jest określenie czego potrzebujemy i jak ma wyglądać nasza strona. Najprostszą a zarazem najtańszą formą promocji jest tzw. wizytówka czyli prosta – składająca się z 2-4 podstron niewielka witryna. Jej zadaniem jest przedstawić firmę, w skrócie jej ofertę oraz dane kontaktowe (adres firmy, mapa dojazdu, itp.).

Stworzenie takiej witryny z profesjonalną grafiką to koszt rzędu 400 do 800zł.

Jeśli chcielibyśmy sami nią zarządzać to dodatkowo trzeba wyposażyć ją w system zarządzania treścią (CMS), czyli aplikację internetową która pozwoli łatwo modyfikować jej treść z poziomu panelu administracyjnego. Zwiększy to koszt wykonania strony o ok. 200 do 500zł. ale w dłuższej perspektywie przyniesie to oszczędności – nikomu nie będziemy musieli dodatkowo płacić gdy zapragniemy coś na niej zmienić.

Ważną kwestią jest też liczba podstron – ich skonfigurowanie też wymaga czasu i gdy potrzebujemy ich więcej (np. mamy bardzo rozbudowaną ofertę i chcielibyśmy umieścić ją na stronie), to musimy się liczyć z dodatkowymi kosztami.

Czasami też klienci mają bardzo nietypowe wymagania np. przygotować multimedialną prezentację jakiegoś produktu co także automatycznie podnosi cenę. Koszt wykonania przytoczonej prezentacji może mieścić się w przedziale od 800 do nawet 1500zł.

Innymi słowy – im bardzie skomplikowana ma być nasza strona tym z większymi wydatkami musimy się liczyć.

Profesjonalizm wykonania

Nie ma co ukrywać, że zlecając wykonanie strony www studentowi zapłacimy mniej niż gdybyśmy mieli współpracować z wyspecjalizowaną firmą. Taki student nie ponosi właściwie żadnych kosztów, nie odprowadza składek ani podatku więc cena jest niższa.

Z drugiej strony od firmy dostajemy fakturę którą możemy wpisać sobie w koszty, odpisać VAT. Nie bez znaczenia jest fakt, że stronę przygotuje dla Ciebie zespół fachowców a nie pojedyncza osoba. Sama taka specjalizacja sprawia, że otrzymujesz usługę wyższej jakości. Dobra agencja interaktywna przeprowadzi też analizę Twojej konkurencji aby przygotować stronę pod każdym względem lepszą i skuteczniejszą od nich. Takie rzeczy często są pomijane ale naprawdę mają niebagatelne znaczenie.

Pamiętajmy zatem aby zawsze sprawdzić rzetelność naszego wykonawcy. Sprawdzajmy zatem ich portfolio i dotychczas wykonane projekty.

Dodatkowe nakłady oraz czas wykonania

Tu nie ma tajemnicy – im bardziej skomplikowany jest projekt tym więcej potrzeba czasu na jego wykonanie a to wprost przekłada się na wzrost ceny.

Dodatkowe nakłady to dodatkowe koszty jakie pokrywa agencja to np:

Domena i hosting – to koszty utrzymania naszej domeny czyli nazwy pod jaką nasza strona będzie widziana w sieci oraz utrzymania jej na serwerach. To niezmiernie istotne czy Twoja strona będzie na tanim czy solidnym serwerze. Ten ostatni zagwarantuje Ci niezawodne oraz szybkie działanie stworzonej strony. Za jakość i niezawodność w tym przypadku też niestety sporo się płaci.

Licencjonowane zdjęcia – wykorzystywanie cudzej pracy czyli np. fotografii z innych stron jest zabronione przez prawo. Dlatego agencje musza korzystać ze sprawdzonych i legalnych materiałów za które także ponoszą opłaty. Omijanie tych kwestii jest wprost nagminne na Polskim rynku ale może przynieść bardzo przykre konsekwencje dla Twojej firmy. Nie tylko finansowe (odszkodowania itp.) ale co najważniejsze – wizerunkowe.

Płatne systemy CMS – istnieje na rynku bardzo wiele płatnych systemów zarządzania treścią na których być może zechcemy oprzeć naszą stronę. Takie rozwiązania mają bardzo wiele unikalnych funkcji których próżno szukać w darmowych odpowiednikach typu Joomla czy WordPress dlatego wiele firm stawia właśnie na nie. Koszt takiej licencji wynosi w granicach 500 do 4000zł. w zależności od wybranego rozwiązania.